Is SEO Manager een Geweldige Carrière? Hier is Hoe Je Begint

Nu de digitale transformatie de afgelopen jaren aan kracht heeft gewonnen en steeds meer bedrijven de overstap maken naar digitale marketing en e-commerce, is SEO-manager een aantrekkelijke carrièreoptie geworden.

Het belang van SEO kan niet worden overschat en een onderzoek uit 2023 onder marketingprofessionals toonde aan dat meer dan de helft een positieve impact op marketingprestaties en andere bedrijfsdoelen zag nadat ze SEO’s hadden geoptimaliseerd. Bovendien zag meer dan vier op de vijf respondenten een positieve impact in het algemeen van SEO-optimalisatie.

Of u nu een online uitgever, een e-commerce winkeleigenaar, een digitale marketeer of een verkoper op een e-commerce marktplaats als Etsy bent , kennis van SEO is van het grootste belang. Hoewel kleine bedrijven misschien individueel aan hun SEO-strategie kunnen werken, hebben grotere bedrijven SEO-managers nodig om hun inspanningen te beheren.

impact van SEO op marketing

SEO-manager in een notendop: Moet je er een carrière in nastreven?

Steeds meer bedrijven kijken nu naar SEO-optimalisatie terwijl ze hun online aanwezigheid opschalen. Meer dan een aanvulling op marketinginspanningen, is SEO-optimalisatie nu een noodzaak voor elk bedrijf – groot of klein – dat kijkt naar de steeds toenemende concurrentie.

Een SEO-manager beheert de algehele SEO-strategie van een bedrijf: van het bedenken, plannen, implementeren, monitoren en uiteindelijk het bijstellen ervan indien nodig.

Verrassend genoeg zijn er geen formele hogere opleidingsprogramma’s of graden specifiek voor SEO. Echter, een diploma in communicatie of marketing – met name online marketing – zal waarschijnlijk nuttig zijn. Het carrièrepad van een SEO-manager begint doorgaans met een junior SEO-analist of andere enigszins gerelateerde rollen zoals schrijver of marketingstagiair en strekt zich uit tot het hoofd van SEO.

Het gemiddelde salaris voor een SEO-manager in de VS ligt hoger dan het gemiddelde Amerikaanse salaris, waardoor het een financieel lonende carrièreoptie is.

Als je echter carrière wilt maken in digitale marketing en SEO-manager wilt worden, zijn er een aantal dingen die je moet weten. Deze bespreken we in het artikel.

Wat doet een SEO-manager? Verantwoordelijkheden uitgelegd

De verantwoordelijkheden van een SEO-manager binnen een organisatie zijn zeer divers en omvatten onder meer:

Trefwoordonderzoek

Keywordonderzoek is vaak het startpunt voor iedereen die de SEO wil optimaliseren en is daarom een ​​van de belangrijkste verantwoordelijkheden van een SEO-manager. Kortom, een SEO-manager moet een shortlist maken van de keywords die het bedrijf moet targeten, zodat de content hoger kan scoren in organisch zoeken. Keywordonderzoek vereist dat SEO-managers het volume van zoektermen afwegen tegen de keyword difficulty, een maatstaf die definieert hoe moeilijk het voor uw pagina zou zijn om hiervoor te scoren.

Het beheren van de strategie voor digitale content

De volgende logische verantwoordelijkheid van een SEO-manager zou zijn om te helpen bij het beheren van de digitale contentstrategie van de organisatie. Dit zou onder andere betekenen dat de content op de website van het bedrijf beheerd moet worden en dat deze SEO-waarde heeft en de aanwezigheid van de site in zoekmachines vergroot.

Naast het beheren van de content op de website, houdt de SEO-manager zich soms ook bezig met de social media strategie om deze te verfijnen voor SEO-optimalisatie – inclusief het opbouwen van een online community van volgers op verschillende platforms.

De SEO-manager is vaak verantwoordelijk voor het monitoren van websites en het analyseren van gebruikersstatistieken met behulp van tools zoals Google Analytics. Ze gebruiken de gegevens die afkomstig zijn van deze platforms om de SEO van de website verder te optimaliseren om zoveel mogelijk verkeer binnen te halen.

Ze beheren en helpen doorgaans ook bij het finetunen van on-page en technische SEO, hoewel veel technische SEO-gerelateerde taken worden toegewezen aan ontwikkelaars of het productteam, omdat zij over het algemeen beter zijn toegerust om hiermee om te gaan. On-page SEO verwijst naar het optimaliseren van de content voor SEO, wat het targeten van de juiste trefwoorden, het hebben van de juiste afbeeldingen en geoptimaliseerde links omvat.

Technische SEO is breder gebaseerd en is gerelateerd aan de algehele website in plaats van specifieke content. Om de zichtbaarheid van zoekmachines te vergroten, moet de SEO-manager ervoor zorgen dat de website zo toegankelijk mogelijk is voor zoekmachines, zodat ze uw webpagina’s zo snel en eenvoudig mogelijk kunnen indexeren, crawlen en weergeven. Verbeteringen van de klantervaring worden vaak ook in technische SEO verwerkt.

Het verkrijgen van backlinks naar uw website van gezaghebbende websites is ongelooflijk belangrijk voor SEO omdat het de autoriteit van uw website opbouwt en daarmee een van de belangrijkste verantwoordelijkheden is van een SEO-manager. Hoe hoger de autoriteit van uw site, hoe gemakkelijker het is voor uw pagina’s om hoog te scoren in zoekmachines.

SEO-managers gebruiken allerlei strategieën om backlinks op te bouwen, maar een van de belangrijkste is om ervoor te zorgen dat de content zo nuttig, deelbaar en informatief mogelijk is.

Markt- en concurrentieanalyse

Concurrentieanalyse is een ander belangrijk onderdeel van de taak van de SEO-manager, aangezien SEO draait om het verslaan van andere websites om hoger te scoren. SEO-managers moeten altijd op zoek zijn naar nieuwe trefwoorden, strategieën, backlinkinitiatieven en meer. Het nauwlettend in de gaten houden van uw concurrenten is een van de beste manieren om dat te doen.

Opleiding en vaardigheden die nodig zijn om SEO-manager te worden

Er bestaat geen formele opleiding voor een SEO-manager. Een diploma in communicatie of digitale marketing zou handig zijn, maar is niet altijd noodzakelijk. Bovendien stellen de meeste bedrijven geen minimale opleidingsvereisten vast bij het plaatsen van vacatures voor een SEO-manager.

Er zijn echter meerdere instituten en platforms die “SEO-gecertificeerde” cursussen aanbieden, zowel online als offline. Sommige van deze cursussen zijn gratis, terwijl andere kosten in rekening brengen. Het kan een goed idee zijn om een ​​van deze cursussen op uw cv te zetten, omdat het uw kwalificaties zou versterken.

vaardigheden die nodig zijn voor marketing
Bron: Intellipaat

Ondertussen heb je een hoop andere vaardigheden nodig om SEO-manager te worden. Deze omvatten

  • Sterke schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden: Omdat een SEO-manager vaak met zowel interne als externe partijen moet communiceren, hebben ze sterke schriftelijke en mondelinge communicatievaardigheden nodig. Ook zijn goede interpersoonlijke vaardigheden een vereiste voor iemand die carrière wil maken in het veld van SEO.
  • Kennis van SEO-best practices: u hebt gedetailleerde kennis nodig van SEO-best practices, waaronder trefwoordonderzoek, on-page en technische SEO, websitearchitectuur en HTML.
  • Analytische vaardigheden: Een SEO-manager heeft sterke analytische en data-analysevaardigheden nodig, omdat de functie veel experimenteren met data vereist.
  • Kennis van SEO-tools: Kennis van SEO-tools zoals Google Analytics, Google Search Console, Semrush en Screaming Frog behoort ook tot de vaardigheden waarover een SEO-manager moet beschikken.
  • Vaardigheden in het schrijven van content: Omdat een SEO-manager toezicht moet houden op on-page SEO en het schrijven van content en mogelijk ook zelf content moet schrijven, moet hij of zij ook over sterke vaardigheden in het schrijven van content beschikken.
  • Als je een carrière in SEO ambieert, moet je bovendien een neus hebben voor marketing en digitale marketingstrategieën voor de organisatie kunnen bedenken.

Carrièrepad voor een SEO-manager

Normaal gesproken begint een carrière in de SEO-industrie met stages of instapfuncties zoals junior SEO-analist en contentwriter. Ook kan iemand die instapfuncties in digitale marketing vervult, uiteindelijk doorgroeien naar SEO-manager.

seo-specialist-carrièrepad
Bron: Reliablesoft

Nadat je enige tijd hebt doorgebracht in SEO-functies op instapniveau, kun je ambitieus worden en doorgroeien naar een SEO-strateeg of een adjunct-manager die hogere verantwoordelijkheden en een hoger salaris heeft dan junior analisten.

De volgende logische carrièrestap zou de rol van SEO-manager zijn. Het is niet het einde van de weg in termen van carrièreontwikkeling en je kunt opklimmen tot de rang van senior manager en director in SEO. Je kunt ook overstappen naar andere senior rollen in marketing binnen de organisatie.

SEO-managers kunnen ook doorgroeien naar de C-suite, vooral in de rol van Chief Marketing Officer (CMO). Zelfs de rol van CEO is niet ondenkbaar als iemand de vereiste leiderschaps-, zakelijke en managementvaardigheden heeft.

Als je ook ondernemersvaardigheden hebt, kun je ook je eigen bedrijf starten, inclusief de overstap naar freelancen. Veel kleine en middelgrote bedrijven maken gebruik van de diensten van individuele SEO-freelancers om hun SEO-strategie te optimaliseren.

U kunt ook uw eigen digitale marketingbureau of reclamebureau starten, waarmee u bedrijven kunt helpen bij het beheren van hun digitale reclame- en socialemediastrategieën en het opbouwen van backlinks.

Verder kunt u ook uw eigen instituut starten om digitale marketing en de beste SEO-strategieën aan anderen te onderwijzen. U kunt beginnen met een website die inzicht biedt in de beste SEO-praktijken en uiteindelijk overstappen op het trainen van anderen.

Omdat SEO-vaardigheden zo ontzettend belangrijk zijn in de huidige, door zoekmachines gedomineerde wereld, hebt u als SEO-expert talloze opties tot uw beschikking.

SEO Manager Salarisbereiken

Volgens Salary.com bedraagt ​​het gemiddelde jaarsalaris voor een SEO-manager $ 92.415.

mediaan salaris van SEO-managers
Bron: Salary.com

Search Engine Land schat dat het salaris van een junior SEO-analist tussen de $ 62.000 en $ 101.000 ligt, terwijl dat voor een SEO-manager tussen de $ 80.000 en $ 120.000 per jaar ligt. Het schat ook dat het salaris voor een senior manager in SEO – wat de positie van een directeur of hoofd SEO kan zijn – tussen de $ 109.000 en $ 192.000 per jaar ligt.

Het salaris voor SEO-professionals die de C-suite bereiken, ligt tussen $ 192.000 en $ 550.000.

Er zijn ook regionale verschillen in het salaris van SEO-professionals en het rapport ‘State of SEO’ van Search Engine Journal uit 2022 onthulde dat het mediane salaris voor SEO-managers in Australië hoger was dan het wereldwijde gemiddelde. SEO-professionals in Nigeria, Bangladesh en Pakistan hadden echter veel lagere salarissen.

Ondertussen bieden bedrijven vaak een breed salarisbereik voor SEO-professionals wanneer ze kandidaten zoeken . Zo heeft bijvoorbeeld de elektrische-voertuigengigant Tesla een vacature geplaatst voor een SEO-manager met een jaarlijkse vergoeding van $ 64.000-$ 240.000 en is op zoek naar kandidaten met minimaal drie jaar ervaring.

De volgende factoren kunnen van invloed zijn op het salaris dat u ontvangt in het SEO-beroep

  • Universitaire graad: Hoewel er geen formele onderwijskwalificatie bestaat voor SEO-managers, vergroot een diploma in communicatie of digitale marketing van een goede universiteit uw kansen op het onderhandelen over een beter salaris.
  • Jarenlange ervaring: Het aantal jaren dat u in de sector doorbrengt, heeft ook invloed op het salaris. Meer ervaring leidt tot een hoger salaris en is misschien wel belangrijker dan een diploma.
  • Technische vaardigheden: Uw technische vaardigheden met SEO-tools zoals Ahrefs of Semrush en/of programmeerkennis ter ondersteuning van technische SEO kunnen een hoger salaris opleveren.
  • Communicatieve vaardigheden: Kandidaten met betere interpersoonlijke vaardigheden en mondelinge en schriftelijke communicatievaardigheden verdienen mogelijk ook een hoger salaris dan andere SEO-professionals.

Hoe word je een SEO-manager?

Om je carrière als SEO-manager te beginnen, kun je beginnen met het volgen van een bacheloropleiding in marketing en proberen stagemogelijkheden te vinden op het gebied van SEO. Je kunt tegelijkertijd je expertise opbouwen op gebieden als trefwoordonderzoek, on-site en technische SEO-optimalisatie en meer leren over de beste SEO-praktijken.

Leermiddelen zoals Google Analytics en Semrush zouden ook nuttig zijn. Een andere praktische manier om je carrière in SEO op te bouwen, is door te zoeken naar freelance SEO-mogelijkheden in instapniveaus zoals content writing.

Je kunt ook je eigen website starten en deze vervolgens optimaliseren voor SEO en de rankings ervan verbeteren. De website samen met andere succesvolle freelance opdrachten aan werkgevers wanneer je na je bachelor op zoek gaat naar banen.

U kunt zich ook inschrijven voor een van de SEO-cursussen online om meer inzicht te krijgen en uw vaardigheden te verbeteren. Sommige bedrijven zoals SEO Career bieden ook stages in SEO en hebben samengewerkt met andere bedrijven om fulltime banen aan hun stagiaires aan te bieden.

Ook in marketing wordt steeds meer gebruikgemaakt van AI. Het hebben van AI-vaardigheden kan dus van pas komen om een ​​succesvolle SEO-manager te worden.

 

Hoe word je een SEO-expert?

 

Is SEO-manager een geweldige carrière die de moeite waard is?

SEO-manager is absoluut een goede carrièreoptie die de moeite waard is om na te streven, vooral als je een talent hebt voor marketing en data-analyse en bereid bent om te leren – aangezien de SEO-industrie voortdurend evolueert.

groeipercentage van e-commerceverkopen
Bron: Oberlo

De e-commerce-industrie groeit snel en zal naar verwachting in 2023 $ 5,8 biljoen bereiken. eMarketer verwacht dat de e-commercemarkt de komende jaren met hoge enkelvoudige cijfers zal stijgen en in 2027 $ 8 biljoen zal bereiken. Stijgende e-commerceverkopen en voortdurende digitalisering zouden ook leiden tot meer vraag naar SEO-professionals. Vergeet niet dat e-commerce slechts één veld is dat sterk afhankelijk is van SEO en dat bedrijven in elke branche SEO-expertise nodig hebben.

Ook vanuit een salarisperspectief is het mediane salaris van SEO-managers hoger dan het nationale gemiddelde. Tot slot, als u carrière wilt maken als SEO-manager, biedt het veld ook verschillende freelance- en ondernemersmogelijkheden.

De mate van tevredenheid over het werk van SEO-managers ligt hoger en uit een onderzoek van Search Engine Journal blijkt dat 69% van de SEO-professionals tevreden is met hun baan. Dit is hoger dan de gemiddelde mate van tevredenheid over het werk.

enquête naar tevredenheid over het werk
Bron: Search Engine Journal

De industrie heeft echter ook zijn eigen nadelen en 43,5% van de respondenten in de enquête was gefrustreerd door strakke deadlines. Een andere uitdaging voor iedereen die een carrière in de SEO-industrie nastreeft, zijn de frequente wijzigingen in de zoekalgoritmen van Google, waarvan 80% van de SEO-specialisten vindt dat dit een negatieve impact op hun carrière zou hebben.

Dat gezegd hebbende, lijkt een carrière als SEO-manager nog steeds een goede optie om na te streven, aangezien het een groeiende industrie is met een stijgende vraag naar talent. De carrière is ook relatief eenvoudig na te streven, aangezien het geen dure hoge opleidingsgraden vereist en het een op vaardigheden gebaseerd beroep is, het meest geschikt voor mensen die zich kunnen aanpassen aan verandering.

Afstotende vragen stelden hem tevreden weinig uitgebreid ondersteund. Afstotende vragen stelden hem tevreden weinig uitgebreid ondersteund.

uw adres alstublieft, IN 46947

Cryptocurrency@mail.com

(910) 658-2992

©Grabsy.Nl Alle rechten voorbehouden. Gemaakt door DofNext